Forhåndsomtale av "Get Even"

Utgiver: Bandai Namco

Utvikler: The Farm 51 Group S.A

Sjanger: Første person thriller

Platform: PS4, Xbox One og PC

Slippdato: 26. mai 2017

 

Fokuser og utforsk! Han vet at du er en mann av detaljer, så fokuser... Og pust! Fokuser på familien - de vil vise deg veien. Minnene. Hvem er det de tilhører? Ikke gjør noen antakelser. Antakelser fører til tvil. Fokuser! Kun på detaljene. Leiemorderen, kvinnen, kidnappingen... Alt begynner å få en mening. Fokuser og pust!

Jenta, stolen, bomben, hodetelefonene... Alt henger sammen. Familien er nøkkelen. Det betyr at den røde ledningen er... Nei, ingen antakelser! Ikke engang tenk. Det er en fest i emning, en storm i en te-kopp. Det kommer til å være gevinster. Fokuser på det! Fokuser og pust. Du er så nære nå... Mesteren er på veg.


 

Get Even var den største overraskelsen på winter level up. Alle hadde hørt om spillet og hadde et inntrykk og mening om hva det kunne være. Tidlige bilder og videoer av spillet vitnet ikke om noe utenom det vanlige, men hvor feil kan man ta. Av alle spillene som ble testet under winter level up så ble det satt av mest spilletid til Get Even. Demoen som vi spilte på var ca 1/3 av hele spillet og det var estimert at man gjennomsnittlig skulle bruke 7 timer på denne demoen. Selv klarte jeg ikke spille gjennom hele demoen, dessverre, men guttene fra Pixel TV i Danmark fikk lurt til seg ekstra tid og kom seg til slutt gjennom hele demoen. Stemningen rundt testingen av spillene var god, og alle journalistene og skribentene ble oppvartet med alt en gamer måtte behøve.

Det skal sies at Get Even satt sine spor blant alle deltakerne, for da vi avsluttet hele winter level up med en meget fin middag med Little Nightmares som tema så begynte plutselig britene, som hadde samlet seg ved et eget bord i hjørnet for anledningen, å chante "The party, the party, the party" og til slutt stemte alle i og ropte "The party, the party, the party". Alle visste hva dette handlet om, alle visste hva det var og jeg glemmer aldri uttrykket på Andre fra Bandai Namco i Sverige. Han hadde faktisk ikke fått den delen av Get Even med seg, han så ut som et spørsmålstegn bokstavelig talt. Jeg skal ikke avsløre noen ting av spillet eller den aktuelle episoden, men bare tenk hvilket spor det satte i publikum. På bussturen tilbake til hotellet hadde Andre fra Bandai Namco i Sverige fått tak i den biten av spillet det gjaldt, og spilte det av over lydanlegget på bussen. Opplevelsen kan ikke kjøpes for penger!

 

 Get Even er en psykologisk thriller vil jeg personlig si. Det er et spill for de som liker en god historie og spille i første person perspektiv. Hovedpersonen er utstyrt med en PDA (personal digital assistant) med flere forskjellige funksjoner. Denne kan brukes til å analysere spor og forskjellige ting man finner rundt om i spillet. Man kan også bruke den til å undersøke ting med varmekamera eller med UV lys. Dette blir mye brukt til å løse gåter og puzzles man finner i delen av spillet som foregår på "Asylet". Asylet er den delen av spillet hvor man løser mest puzzles og er mest psykologisk stressende når man jobber seg fram. I den andre delen av spillet er hovedpersonen utstyrt med våpen hvor det i demoen var en spesiell pistol som kunne brukes til å skyte i 90 graders vinkler, altså rundt hjørner om man vil. PDA'en var altså integrert i denne pistolen og det inviterte til flere minneverdige øyeblikk. Når man er i denne delen av spillet hvor hovedpersonen har våpen så er det mer fokus på action eller sniking om man ønsker det.

Man har også mulighet til å besøke en del av spillet som er et eneste stort arkiv, om jeg kan kalle det for et arkiv. Man har gjerne sett det i detektiv-filmer hvor alle spor og data er samlet på tavler for å lage en oversikt. Slik fungerer det i arkivet i spillet også, og alle sakene i spillet er samlet på slike tavler man kan samhandle med. Det er absolutt med på å lage en god atmosfære i spillet og hjelper spilleren å holde kontroll historien, for den virker å være svært spesiell, i alle fall for oss som bare ble kastet ut i en demo.

Spillets grafikk er veldig god til å være en "indie-tittel" og den absolutt sterkeste siden av spillet er 3D lyden som er tilpasset hva man som spiller foretar seg. Det er anbefalt å spille dette spillet med et godt headset eller lydanlegg.


Artur Fojcik
 

 

Jeg fikk intervjuet Artur Fojcik som er Game Director og Lionel Lovisa som er Producer i The Farm 51. Jeg ønsket blant annet å finne ut hva som inspirerer noen til å lage slike tunge psykologiske thrillere og hvem de tenker slike spill passer for. Intervjuet kan dere høre i youtube-videoen under.


 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Dr Madnar Petrovich

Dr Madnar Petrovich

36, Samnanger

Familiemann, friluftsmann, gründer og gamer. En kombinasjon som stort sett gjør hverdagen spennende og utfordrende.

Kategorier

Arkiv

hits