Little Nightmares forhåndsomtale

Utgiver: Bandai Namco

Utvikler: Tarsier Studios

Sjanger: Spenning/Eventyr

Platformer: PS4, Xbox one, PC

Slippdato: 28. april 2017



 

"The Maw" kommer hvert eneste år - alltid til samme tid, men aldri på samme sted. Det kryper og kravler, og begraver klørne dypt under det glitrende vannet. Og venter.

Ikke lenge etter ankommer de. Gjestene. De monstrøse, svettende og sultne gjestene. Alle virker sprekkferdige, de svulmende kroppene og øyne døde av kjedsomhet. De stokker seg opp landgangen og inn i gapet på "The Maw", og så er de borte. Ingen av de som har entret "The Maw" har noen gang kommet tilbake for å fortelle om det. Ennå.

 

Den 9 år gamle jenta som bare har navnet "Six" blir kidnappet for å tjenestegjøre i "The Maw" - et surrealistisk undervannshotell som skal oppvarte den mektige eliten. Når skjebnen tar en uventet retning ser jenta sitt snitt i å søke etter friheten. Det blir en merkelig ferd gjennom det uforutsigbare og bisarre "The Maw", hvor Six får et innblikk i moderne lykke.


Dave Mervik
 

Jeg har intervjuet Dave Mervik som er Senior Narrative Designer og Lucas Roussel som er Producer hos Tarsier Studios. De kunne fortelle meg at Little Nightmares spede begynnelse var en teknisk demo som de bare kalte for "Dollhouse". Det var en demo de var ganske stolte over, som bare inneholdt et tårn med masse rom og et bra kamerasystem. Det ble ikke gjort noe mer med denne demoen før de begynte å jobbe med Bandai Namco og den faktiske tittelen "Little Nightmares" og de husket på denne tekniske demoen de hadde. Denne tekniske demoen ble sammen med ideene og inspirasjon til det endelige spillet som i dag er Little Nightmares.

Jeg hadde 1 time på meg til å spille den nye demonstrasjonen av Little Nightmares og det var akkurat nok til å fullføre den nye seksjonen av spillet som aldri har vært vist før. Underveis måtte jeg få litt hjelp fra de andre journalistene og skribentene for å finne ut av en puzzle, og rett og slett et par ekstra øyne for å hjelpe å se hvor jeg faktisk skulle gå. Little Nightmares har veldig flott grafikk og en god fysikk på gjenstander som kan flyttes på, og det ble så mange inntrykk og ting å se på skjermen at jeg fikk problemer med å se veiene jeg skulle gå. Det bedret seg når jeg hadde fått noen minutter bak spakene og forstod konseptet med alt som karakteren, Six, kunne klatre på eller flytte på.


Six sniker seg forbi Vaktmesteren
 

For meg føltes dette som et prøv og feil spill, men nå kan man jo si at alle platformspill er slik. Når man man kom i nærkontakt med Vaktmesteren, som er sjefen på den delen som jeg spilte, så ble man overlatt til seg selv og måtte finne ut hvordan man eventuelt skulle snike seg forbi og unngå at man ble oppdaget. Dette er absolutt med på å gjøre spillet vanskelig.

Kontrollene var gode og man bruker ikke for mange knapper for å utføre de oppgavene man støter på underveis. Likevel fikk jeg problemer med å flytte på ting i 3D miljøet og avgjøre dybde og lengder, som var avgjørende for å kunne utføre spesielle oppgaver. Lucas Roussel forsikret meg om at spillet er ferdig og det ikke vil bli gjort noen forandringer eller lagt til noe, bortsett fra å bruke den siste tiden nå til å finpusse spillet ved å fjerne bugs. Selv fant jeg bugs i form av en koffert som bare kunne bli flyttet på fra 2 sider, og det var litt merkelig siden miljøet er i 3D. Dette var ting som ikke var mappet inn i spillet, og det skulle selvfølgelig bli rettet på.

Jeg var veldig underholdt med Little Nightmares og jeg liker ideene til spillet. Det kan virke som et søtt spill, men jeg merket at dette var i skumleste laget for min 6 åring så det blir ikke noe tema. Det er et spill for eldre ungdommer og gjerne godt voksne som vil føle på frykten de kanskje hadde når de selv var barn.

I videoen er det redigert gameplay med et redigert utdrag fra intervjuet mitt med Dave og Lucas.


 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Dr Madnar Petrovich

Dr Madnar Petrovich

36, Samnanger

Familiemann, friluftsmann, gründer og gamer. En kombinasjon som stort sett gjør hverdagen spennende og utfordrende.

Kategorier

Arkiv

hits