Jeg spiller Xcom 2

 



 

 

Utvikler: Firaxis Games

Utgiver: 2K Games

Platform: Microsoft Windows, OS X, Linux

Sjanger: Turbasert Strategi

 

Det har vært lite tid til spill, og like lite mulighet for meg til å spille på konsollene i det siste. Da er det greit å ha pc'n slik at man kan snappe opp ett og annet interessant spill når anledningen byr seg. Xcom 2 var for meg et spill som måtte skaffes før eller senere uansett hva som måtte til, men jeg har sittet litt på gjerdet ettersom de tidlige tilbakemeldingene har vært veldig blandet. Hvordan var så Xcom 2?

 

La meg begynne med en liten historie, jeg lover, det skal ikke ta lang tid. Det var tilbake i slutten av 1995 hvor playstationspillene mer eller mindre strømmet gjennom konsollen. Jeg snakket med min faste "pusher" 2 ganger i måneden og bestilte gjennomsnittlig 4 spill hver gang, og jeg hadde gjennom denne kontakten tilgang på spill i kolossale mengder. Problemet var at denne kontakten ikke hadde så veldig god greie på hva det var han "dealet" med skulle jeg erfare. Dette er noe jeg husker veldig godt siden utfallet ikke kunne vært mer absurd. Kontakten min likte å snakke om spillene han hadde fått tak i, og kunne bruke flere minutter i telefonen hvor han snakket om forskjellige spill. Det ene spillet jeg bestilte av han het Xcom enemy unknown, og det var et fullspekket actionspill som lignet veldig på Doom... Slik endte jeg altså opp med å forvente et nytt fps, men endte opp med et relativt tungt strategispill med en instruksjonsbok som kunne slå pusten av en.

 

Xcom serien har tatt noen krumspring opp gjennom tiden siden 1994 med forskjellige med spill som Xcom Enforcer og Xcom Interceptor, men stort sett har spillene fulgt oppskriften som vi finner i Xcom 2. Det serien virkelig er kjent for er de tur-baserte oppdragene og de strategiske valgene man må gjøre i forhold til forskning på våpen, materialer, aliens og ikke minst hvordan og hvor man skal sette opp basene som Xcom-soldatene, ingeniørene og forskerne holder til. Essensen er og bygge seg opp fra å ha en "vanlig" tropp med soldater til å kommandere en gruppe supersoldater med alienbasert teknologi man har forsket fram og konstruert over tid.

 

Jeg kan bruke mye tid på sammenligning mellom Xcom 2 og de øvrige spillene i serien som inneholdt mer strategi, men jeg skal for det meste holde meg til Xcom 2. Introduksjonen til spillet begynner med å ta opp tråden etter det forrige Xcom spillet fra 2012 og viser hvordan aliens nå har kontroll på jorden, mens Xcom organisasjonen gjør seg klar til å redde sin tidligere kommandør. Det begynner veldig enkelt med et guidebasert tutorial-oppdrag som gjør spilleren kjent med kontrollene og kommandoene. Det forrige Xcom spillet kunne spilles med en kontroller på pc om man hadde det, mens Xcom 2 kun kan spilles med mus og tastatur inntil STEAM kontrolleren eventuelt blir gitt ut.

 

 





Basen man har til rådighet i Xcom 2 kan se litt kaotisk ut, men det er faktisk ganske oversiktlig og greit med gode muligheter for å navigere mellom de forskjellige seksjonene avhengig av om man vil utstyre soldater, velge forskning, bygge ut basen eller konstruere våpen og utstyr. Dette gjøres lett via knapper man har nederst på skjermen. Det er ikke så mange taktiske elementer når det kommer til å utstyre basen sin, annet enn hvor det er smartest å plassere strøm-generatorene sine. Derimot er det veldig viktig å ha en plan for hva man ønsker å bygge først og hvordan man best skal dra nytte av potensialet. Før man kan bygge noe som helst så må rommene ryddes og til dette brukes ingeniører man leier inn eller redder på oppdrag. Det vil ta flere dager å rydde et rom og klargjøre det for bygging, og i mellomtiden kan det skje mye som setter avgjørelsene dine på prøve.

 



Når man har brukt så mye penger man mener er forsvarlig og man venter på resultat fra forskning eller ingeniører som konstruerer noe, så dukker det til stadig opp situasjoner som Xcom soldatene må ta seg av. Situasjonene kan oppstå over hele verden, men i begynnelsen skjer det hovedsaklig i verdensdelen hvor hovedkvarteret ditt befinner seg. Når en situasjon oppstår så forflytter man hele Xcom basen, som er et kapret alien-skip, til området og man  gjør seg klar til å sette soldatene ut i felten.




Den virkelig morsomme og spennende delen av spillet starter når man skal sette soldatene ut i felten og bekjempe aliens. Når man utfører oppdragene så er det svært mange taktiske valg man kan gjøre ut fra hvilket utstyr man har med seg, hvilke klasser man har med i gruppen og hvilke ferdigheter de forskjellige soldatene har opparbeidet seg. Hovedklassene er Ranger som er eksperter på nærkamp med hagler og sverd - Grenadier som har med seg det tunge skytset som granatkaster og maskinkanon - Specialist som har med seg en drone som kan brukes til hacking av fiendtlig utstyr, helbrede egne soldater, speide kampområdet og gjøre skade på fienden - Sniper som liker seg best på lange avstander og kan gjøre mye skade - Psi operatives som lefler med skumle ting som å kontrollere sinnet til fienden og får dem til å angripe hverandre. Alle klassene har 2 underklasser de kan låse opp ferdigheter til ettersom de blir mer erfarne, så valgene er mange og soldatene kan bli veldig forskjellige ut fra hvilke ferdigheter de har.



 

Soldatene flytter man rundt på skjermen etter tur, og når man har utført alle trekkene og er fornøyd så er det fiendens tur til å flytte sine aliens. Trekkene til fienden er skjulte med mindre man har støtt på de, da vil man kunne se hva de foretar seg og hvordan og hvem som blir angrepet. Er man uforsiktig og har gjort noen trekk hvor soldater ikke er i dekning eller har mulighet til å forsvare seg om det plutselig kommer aliens styrtende, så er det fort gjort at soldatene møter sitt endelikt. Det er svært irriterende å miste topptrente soldater man har brukt mye tid på. Derfor er det utviklet en "hemmelig teknikk" kalt Scum Saving som de aller fleste benytter seg av. Det består rett og slett av å lagre spillet etter hvert trekk for så å kunne laste spillet inn på nytt om man tabber seg ut.

  
 

Min erfaring med spillet er at det sliter noe med en dårlig optimalisering for pc. Spillet har veldig flott grafikk og god lyd, men det kommer ikke opp mot andre grafiske tungvektere som kjører silkemykt på pc'n så det krever urettferdig mye av datamaskinen. Derfor kan det oppleves at spillet hakker en del, spesielt mens man venter på at oppdragene lastes inn og mens videoene i mellomsekvensene kjører. Det har oppstått noen merkelige glitcher og bugs i oppdragene og på verdenskartet, men så lenge jeg har lagret spillet regelmessig så har det aldri vært noe ødeleggende for spillet. Jeg kom fram til at antialising fint kunne kuttes ut og da holdt spillet seg noenlunde stabilt, kun med noen hickups nå og da.

De som spiller Xcom 2 som deres første Xcom spill i serien vil ha veldig mye glede av dette spillet. De som har spilt de gamle spillene har nok mer å peke fingrene på ettersom de er bortskjemte med at spillene gir en stort sett all tid i verden til å utføre oppdrag. Xcom 2 kan oppleves å være stressende siden de aller fleste oppdragene har et gitt antall runder før runden mislykkes om man ikke når målene. Jeg personlig synes dette kler gerilja-følelsen som spillet er bygget på. Soldatene dine slår til hvor som helst i verden på ekte geriljavis og må slå til hardt og fort eller trekke seg tilbake. Når målene er utført så vil man alltid få all tiden man trenger til å lete opp og tilintetgjøre de siste fiendene i oppdraget. Ønsker man utfordringer utenom normalen så har spillet flere valg som kan sette en ekte gamer på prøve, til og med valg som gjør scum saving umulig.

Xcom 2 har også muligheter for å laste ned modifikasjoner fra Workshop som er med på å pynte på og variere opplevelsen av spillet, og det er absolutt et flott tillegg til spillet. Selv jeg måtte benytte meg av noen modifikasjoner som la til ekstra kosmetiske valg til soldatene. 



Earths finest

 

#spillmagasinetreview

Jeg gir Xcom 2 terningkast: 4

 

 

Én kommentar

Garden Gamer

28.02.2016 kl.18:47

Det originale X-Com Enemy Unknown og Doom ...

XD

Han kan ikke ha vært særlig opptatt av å teste varene sine!

Skriv en ny kommentar

Dr Madnar Petrovich

Dr Madnar Petrovich

35, Samnanger

Familiemann, friluftsmann, gründer og gamer. En kombinasjon som stort sett gjør hverdagen spennende og utfordrende.

Kategorier

Arkiv

hits