Jeg spiller Gaia Seed



Spill er en god kilde til å teste ens øye-hånd egenskaper og trene opp koordinasjon. Noen spill er derimot selve Honen-Erik sitt verk, og tar prøvelsene til et nivå som er mange hakk over hva som kan forventes av Ola og Kari Nordmann. Ett av disse spillene er Gaia Seed som hører til "Side scrolling Shoot'em ups" sjangeren, lett forkortet til shmups.

 

Gaia Seed er tilgjengelig på Playstation Network for Playstation Vita, Playstation Portable og Playstation 3 for 41 kroner. Det er kun utgitt i Japan, opprinnelig til playstation 1, men en import har blitt gjort tilgjengelig og det kan sees ved det japanske flagget på ikonet til spillet. Gaia Seed begynner med en enkel, men atmosfæresettende introduksjon. Det er en vokal i introduksjonen som er oversatt fra japansk til engelsk, og uttalen er varierende i kvalitet. Det minner meg mye om da Naoki Maeda demonstrerte Dance Masters på E3 2010, bare ikke like ille som engelsken til Naoki Maeda. Jeg synes vokalen passer godt inn i spillets introduksjon, for det er tross alt japansk fantasy og det gir spillet et særpreg.

 

Spillet har få valg under options, hvor kun lagring av high scores og vanskelighetsgrad er av nevneverdig interesse. Gaia Seed har ingen moduser ut over vanskelighetsgraden, slik at hver gang man spiller så må man nøye seg med den faste rekkefølgen på fiender og hoved-bosser. Det er ikke det flotteste spillet i biblioteket til playstation og jeg har sett tilsvarende grafisk flotte spill til Super Nintendo, men musikken i spillet er veldig god og fengende, og passer ved flere tilfeller godt til intensiteten i spillet. Det er også en liten vokal i musikken og veldig rolige deler som ikke alltid passer til intensiteten.



Noe som ikke er veldig vanlig i shmups er regenererende "health bar" til skipet. Jepp, du leste riktig, regenererende. Master Chief kan ta seg en bolle. Det betyr at man kan fylle opp skipets kraftskjold om man er dyktig å unngår kuler fra fienden, og det gir en veldig god følelse å hente seg inn igjen fra en nær kritisk situasjon. Her kommer også power up delen inn i bildet, for hva er vel et shmup uten power ups man kan plukke opp og oppgradere våpnene til skipet med? Blir man skutt ned og mister ett skip så mister man også den siste power upen man plukket opp til hovedvåpenet og sekundærvåpnet. Dette kan være veldig irriterende om man blir skutt ned rett før en av hoved-bossene, og blir man skutt ned mange nok ganger så står man igjen med kun det simple hovedvåpenet man begynner med. Da er hovedbossene ganske kjipe. Når det er sagt så synes jeg at utvalget og variasjonen på hovedvåpen og sekundærvåpen er slunkent. Det kunne godt vært lagt til et par alternativer ut over de 2 variantene av hovedvåpen og sekundærvåpen, noe som også hadde gitt spillet flere strategiske muligheter.

 

Skipet i Gaia Seed manøvrerer veldig bra og har egne animasjoner når man flyr opp eller ned på skjermen. Selv om fiendens kuler ikke hagler som i de værste "bullet hell" spillene, så er det utfordrende nok å manøvrere gjennom fiendens kuler i Gaia Seed. Heldigvis er skipet utstyrt med et supervåpen som lader seg selv opp akkurat som skjoldet på skipet gjør over tid. Dette supervåpenet skyter bort alle fiendens kuler på skjermen, og utrydder alle fiender så lenge våpenet varer. Det er 2 typer supervåpen man kan ha avhengig av hvilke power ups man plukker opp. Det ene er et slags homing-våpen som søker etter fienden i alle retninger, og det andre er en bad-ass laser som skyter ned alt som er rett framfor skipet. Supervåpenet må man bruke strategisk i og med at det må lades opp etter bruk.

 

Hovedbossene i spillet er store og fyller vanligvis store deler av skjermen. Det er ved noen tilfeller mulig å skyte bort bestemte deler av fiendenes våpen slik at man kan få en taktisk fordel, men det er i all hovedsak om å gjøre å treffe det svake punktet som er merket av på skjermen. Etter min mening er det litt for rett fram hvor man må unngå flere forskjellige angrep som er mulig å pugge ved prøving og feiling.

 

Til og være et shmup så er ikke Gaia Seed forferdelig vanskelig. Jeg klarte å spille gjennom spillet på Normal og banket meg gjennom spillet med god margin på continues etter noen forsøk. Ønsker man å spille på den tyngste vanskelighetsgraden så har man en real utfordring. Fiendene entrer skjermen fortere og med kortere tid mellom hver bølge, i tillegg til at antall continues er halvert. Jeg har brynet meg på denne vanskelighetsgraden, men har bare klart 50% av spillet.

 

Dette er en type spill som jeg liker, men har spilt veldig lite av de siste årene. Det er avhengighetsskapende på lik linje med Tetris. Man plukker det opp, spiller som best man kan for å slå ens egen eller vennenes rekorder og skrur av når man har fått nok. Slike spill er absolutt med på å trene opp koordinasjon og reaksjonsevne. Gaia Seed passer ikke for de minste barna etter min mening, men det er lov å prøve seg fram med de litt eldre fra 7-8 års alderen. Det inneholder ikke noe vold, men fienden framstilles grafisk som monstre som kan virke skumle sammen med musikken.

 

Skulle man ønske å ha dette spillet i samlingen av originale Playstation spill så har det en ganske høy samleverdi. Det billigste spillet på Ebay i skrivende stund koster over 1400 kroner. Det kan altså betegnes som et sjeldent spill. Introduksjonen og de 3 første delene av spillet kan sees HER 

 #spillmagasinetreview

Jeg gir dette spillet terningkast: 3

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Dr Madnar Petrovich

Dr Madnar Petrovich

35, Samnanger

Familiemann, friluftsmann, gründer og gamer. En kombinasjon som stort sett gjør hverdagen spennende og utfordrende.

Kategorier

Arkiv

hits